خود شکن، آیینه شکستن خطاست 2

بخشي  از سياستهاي عمومي برنامه سازي صدا و سيما( نبايدها) :

هيچ برنامه اي نبايد ناقض هيچ يك ازاهداف، محورها و اولويتهاي ياد شده باشد.

برنامه هاي صدا و سيما نبايد فضاي سكولار داشته باشد!

ترويج چهره ها،‌رفتارها، تكيه كلام ها، گفتارها، لباس، آرايش ها، نمادها و نشانه هاي نامتناسب با هنجارها و فرهنگ ملي ممنوع است.

دربرنامه ها بايد ازتحقير سنتهاي صحيح جامعه نظير امر ارجمند خانه داري و مادري بانوان، زندگي زوج هاي جوان با پدرو مادر، پرهيز و جايگاه واهميت والاي اين سنت ها تبيين شود.

دربرنامه هاي صدا و سيما نبايد توجه به اقشار مرفه و متمول جايگزين توجه به اقشار متوسط و محروم شود!!!!!!!!!!

آرزوهاي دور ودراز، تخيلات دست نيافتني و انتظارات نامعقول تقبيح شود.

بخشي از ضوابط رفتاري – روابط انساني

هرگونه تحقير آداب، رسوم، سنن صحيح، لهجه ها و گويش هاي اقوام ايراني ممنوع است.

بايد ازاختلاط بي موردزن و مرد درتوليدات تلويزيوني(درصحنه هايي نظير: عروسي،‌ميهماني خانوادگي، فضاهاي كاري و همچنين جشن ها) اكيداً خودداري شود.

پخش صحنه هاي خشونت بار قتل و جنايت، با تأكيد برجزئيات آن ممنوع مي باشد.

هرگونه واژه سازي خودسرانه،‌استفاده ازواژه ها و مفاهيم تخصصي نابجا و بي مورد و تلفظ غلط واژگان ممنوع مي باشد.

بخشي از ضوابط پوشش وحجاب

پوشش مورد استفاده دربرنامه ها نبايد مروج تجمل گرايي و اشرافي گري باشد.

استفاده ازخانم هاي داراي آرايش دربرنامه هاي تلويزيوني ممنوع مي باشد.

بخشي از ضوابط موسيقي

ازموسيقي هايي كه دربرگيرنده مفاهيم مبتذل، بي معنا،‌غير اخلاقي و سبك باشد، جداً اجتناب شود.

استفاده ازموسيقي هايي كه مخاطب را به رقص و سبك سري وامي دارد،‌ممنوع است.

بخشي ازضوابط طراحي صحنه و دكور

تبليغ لوازم صحنه گران قيمت و غير رايج درزندگي عموم مخاطبين كه آثار مخربي دركشاندن جامعه به مصرف گرايي صرف خواهدداشت،‌ممنوع مي باشد.

درطراحي صحنه و دكور به خصوص دكورهاي داخلي با فضاي بسته و محل هاي مسكوني،‌ نبايد وسائل ولوازم خارجي نشان داده شود.

ترويج سفره هاي تجملي، آموزش و ترويج غذاها و ميوه هاي اشرافي، ممنوع است.

بخشي ازضوابط نام گذاري

نام گذاري درصدا و سيما بايد به نحوي انجام گيرد كه موجب رواج اسامي ممتاز و كاهش گرايش به اسامي بي محتوا و كم ارزش گردد. منظور ازاسامي ممتاز اسما و صفات خداوند،‌انبياء الهي، ائمه اطهار،‌ فرشتگان، بزرگان اسلام و ايران، صفات،‌مكان ها،‌زمان ها،‌اجسام و اشيا معنوي و مقدس و ... است.

بخشي ازضوابط برنامه هاي اجتماعي

پول و ثروت نبايد به عنوان ارزش اجتماعي ترويج شود.

بخشي از ضوابط برنامه هاي فرهنگي

برنامه هاي رسانه نبايد درمواجهه با تهاجم فرهنگي بيگانه،‌ ساده انگارانه ، سطحي و توأم با غفلت زدگي باشد.

بخشي از ضوابط برنامه هاي اقتصادي

پيام ها نبايد قبح ربا درمعاملات  را كاهش دهد.

پيام ها نبايد با مفهوم عدالت اسلامي درتعارض قرار گيرد و يا توسعه را برعدالت مقدم شمارد.

پيام ها نبايد حساسيت جامعه را دربرابر فقر،‌فساد و تبعيض تنزل بخشد.

بخشي از ضوابط برنامه هاي هنري

برنامه هاي هنري نبايد خنثي و غير هدفمند باشد.

ترويج ديدگاه هاي انحرافي درهنر(نظير تئوري هنربراي هنر) از طريق برنامه هاي صدا و سيما ممنوع است.

بخشي از ضوابط برنامه هاي ورزشي

ازهرگونه چهره سازي و الگوپردازي ورزشكاران خارجي و بويژه غربي – آمريكايي اجتناب شود!!!

ازتبليغ افراطي رشته ي ورزشي خاص و بي توجهي به ورزش هاي ديگر پرهيز شود!!!

ازتبليغ ورزشكاران بويژه تأكيد برمنافع مادي آنان ازورزش،‌پرهيز گردد.

ازطرح مسائل زندگي شخصي ورزشكاران داخلي و خارجي،‌دوري شود.

بخشي از ضوابط برنامه هاي مسابقه و سرگرمي

درمسابقات مختلف رسانه پرداخت وجوه نقدي به عنوان جايزه ممنوع است.

پخش مسابقاتي كه موفقيت درآنها ربطي به مهارت ها و توانايي هاي فرد ندارد و اصطلاحاً متكي به شانس است،‌ممنوع مي باشد.

كپي برداري ازبرنامه هاي مسابقه و سرگرمي ماهواره ها كه با فرهنگ و هنجارهاي جامعه اسلامي ناسازگار است،‌ممنوع مي باشد.

بخشي از ضوابط برنامه هاي كودكان و خردسالان

زمان برنامه خردسالان و بخش هاي مختلف يك برنامه بايد درحد امكان كوتاه باشد.

پخش موسيقي هاي بسيارمحزون و بسيار تندكه دركودك حالت رقص ايجاد مي كند،‌ممنوع است.

برنامه ها نبايد موجب گرايش خردسالان به تنقالات مضر، مثل پفك شود.

قبل و بعد ازبرنامه خردسالان، پخش تبليغات بارزگاني،‌ممنوع است.

بخشي از ضوابط برنامه هاي فيلم، سريال و نمايش

دربرنامه هاي نمايشي ترويج زن سالاري،‌كودك سالاري،‌تحقيرزن، مرد و كودك،‌ممنوع مي باشد.

طرح و وسائل صحنه، دكور،‌اسباب  و لوازم مورد استفاده،‌نبايد مروج مصرف زدگي، تجمل گرايي و اشرافي گري باشد.

زبان و ادبيات برنامه ها نبايد مروج ادبيات لمپنيسم و تكيه كلام هاي سخيف باشد.

بخشي از ضوابط برنامه هاي طنز

برنامه طنز نبايد با لودگي،‌حركات سخيف،‌كلمات ركيك و رفتارهاي زشت، مبلغ ضد فرهنگ درجامعه باشد.

بخشي از ضوابط برنامه هاي مستند  مستند محض

برنامه هاي مستند ديني،‌انقلابي  مرتبط با ارزش هاي دفاع مقدس نبايد درساعات نامناسب  كم بيننده و غير مؤثر پخش شود.

بخشي از ضوابط برنامه هاي ديني و معارف اسلامي

هيچ يك ازبرنامه هاي رسانه نبايد درخصوص مسائل و امور ديني دچار سطحي نگري و ترويج گرايش ها و رفتارهاي بي اساس و غير مستند گردد.

بخشي از ضوابط برنامه هاي شبكه هاي استان ي  محلي

برنامه اي كه درشبكه تهران و متناسب را شرايط فرهنگي تهران توليد مي شود(بويژه فيلم و سريال) نبايد درساير شبكه هاي استاني پخش شود.

بخشي از ضوابط تأمين و پخش پيامهاي بازرگاني

استفاده ازعبارات و قيود تكراري – اخباري،‌مثل : اطلاعيه، توجه، مژده، اطمينان بخش، كاملاً سالم و ... و همچنين صفات مطلق ساز و اغراق آميز مجاز نيست.

آگهي نبايد مروج تجمل گرايي و اشرافي گري باشد.

درتبليغ كالا و خدمات، استفاده ازصدا و تصوير زنان و دختران و بهره گيري ازجاذبه هاي جنسي، مطلقاً ممنوع مي باشد.

تبليغ كالاهاي خارجي و طرح مؤسسات و شركتهاي تجاري خارجي درآگهي هاممنوع مي باشد.

پخش هرنوع آگهي بارزگاني،‌قبل، بعد و بين برنامه هاي كودكان ممنوع مي باشد.

درهيچ صحنه اي ازآگهي ها افراد نبايد درحال پرخوري و يا خرودن باحرص و ولع نشان داده شوند، مگردرمواردي كه برتقبيح آن تأكيد شود.

پخش آگهي بين هربرنامه نمايش بيش ازيك بار مجاز نمي باشد.

تبليغ جايزه براي تشويق مخاطبان به خريد و مصرف،‌مجاز نيست.

توجه : مطالب دومطلب اخير ازكتاب قوانين صدا وسيما درسال 1384 گردآوري شده است.