تبليغات پارتيزانی
محتوا : در تبليغاتِ يک گروه حزب اللهی معتقد به مبانی اسلام ناب، مهمترين عنصر تبليغات آگاهی بخشی محتوايی است. اينکه رشد و ارتقای فکری مخاطب در درجه اول اهميت است و فرهنگسازی و نه عوامفريبی مهمترين وجهه اين تفکر تبليغاتی است. برای روشن تر شدن قضيه خاطره ای از انتخابات مجلس هفتم نقل می کنم. ما برای شناساندن شخصيت دکتر سعيد جليلی به رأی دهندگان مشهدی راههای مختلفی داشتيم. راههايی مانند ديگر کانديداهای انتخابات. اما سعيد آقا اجازه چاپ پوستر به هرشکلی را نداد. تصميم گرفتيم به يک بروشور اکتفا کنيم. بروشوری کوچک که بعد از باز کردن سه تايی که خورده بود به اندازه نصف کاغذA4 در می آمد. اما روی اين بروشور با فونتی ريزاززندگينامه گرفته تا نظر بزرگان در باره سعيد آقا و حتی نظرات مختلف ايشان درباره مسائل مختلف گنجانده شده بود. و فقط يک عکس کوچک کج و کوله که نمی دانم بچه ها از کجا گير آورده بودند. (سعيد آقا اجازه عکاسی برای انتخابات از خودش را نداده بود البته خوشحاليم كه حالا ديگر سعيد آقا نمي تواند از عكاسي عكاسان حرفه اي جلوگيري كند.) چند دقيقه طول می کشيد که مخاطب همين بروشور کوچک را مطالعه کند. خيلی ها به من می گفتند اين برگه با بقيه تبليغاتی که تا بحال ديده اند فرق می کند. روزهای آخر تبليغات جلوی يک دبيرستان دخترانه همين بروشور و چند برگه ديگرو ليست علما که به شکل يک برگه با چهار عکس بود را پخش می کرديم. بين اين چند برگه همين بروشورو برگه هايی که يک طرفش کاريکاتور چاپ شده بود، کمتر از همه روی زمين می افتاد و بيشتر آنرا با خود می بردند. همين برگه ساده، کم هزينه و مملو از اطلاعات ريز و درشت تنها منشورچاپ شده با محوردکتر جليلی در انتخابات مجلس هفتم مشهد بود.
همين قاعده می تواند در انواع تبليغات تجاری وفرهنگی رعايت شود و با حفظ خصوصيات هنری حداکثر تأثيرگذاری را نيز داشته باشد. مثلاً يك نوع از تبليغات مؤسسه مصور مشهد كه جزوه اي در ارتباط با دفاع مقدس بود و در گوشه اي از آن اسم مؤسسه را آورده بود، به اين تعريف خيلي نزديك است.
قالب : اگر مخاطب شناسی و محتوی دقيق باشد، خواه نا خواه می توان بهترين قالب را برای تبليغات درنظر گرفت. اما برای انتخاب قالب رسانه هاي بسيار وجود دارد :
رسانه های مکتوب : روزنامه، کتاب، پوستر، تراکت، جزوه، بيلبورد و... جزو این دسته اند. خصوصيت مهم اين رسانه ها امکان رفت و برگشت و تأ مل و دوباره خوانی مخاطب است. به اين دليل تأثير گذاری و انتقال محتوی در اين بخش بالا و به علت هزينه بالا به نسبت وسعت، پوشش كمي آنها کم است. اما در جمعهای کوچک و محلی و تبليغات فرهنگی، اين نوع رسانه ها کاربرد و تأثيرگذاری بالايی دارند. يکی از کاربردی ترين شيوه ها د رتبليغات مکتوب، ارتباط دائم مجموعه مورد نظر با مخاطبين هدف از طريق تبليغات مکتوب پستی است. هزينه پايين و رساندن پيام به مخاطب هدف بهترين مزايای اين روش است.
رسانه هاي مخابراتي : تلفن ثابت و همراه، مهمترين اين رسانه ها هستند. امروز با در دسترس بودن تلفن همراه براي همه و امكان استفاده ارزان از پيام كوتاه، اين رسانه مي تواند نقش مهمي در زمينه تبليغات بازي كند. درزمينه استفاده از پيام كوتاه مي توان به بعضي روشهاي فراگيرتر و ارزانتر روي آورد.
- بعضي سايتها وجود دارند كه امكان ارسال تعدادي پيام كوتاه رايگان را براي مشتركينشان بوجود آورده اند. خصوصيت خوب اين روش، امكان ارسال همزمان تعداد زيادي پيام كوتاه بطور همزمان است.
- از يكي از بچه ها شنيدم كه بسيجيهاي يكي از پايگاهها، گروه ارسال پيام كوتاه طرحهاي ويژه ايرانسل درست كرده اندو حاضر هستند در ارسال پيامهاي فرهنگي و مذهبي به ديگران كمك كنند. در برهه هاي پرفشار مثل انتخابات يا دوره هاي فشرده كاري، اشتراك يكي از طرحهاي ويژه ايرانسل مي تواند به ارسال پيامهاي نامحدود و بسيار كم هزينه كمك كند.
رسانه هاي مجازي : اينترنت و اينترانت از بهترين شيوه هاي تبليغاتي هستند. البته بايد توجه داشت كه در ايران هنوز هم اينترنت بوسيله گروههاي خاص استفاده مي شود و مخاطب تبليغاتي شما در اينترنت عموم مردم نيستند. البته اين نكته مي تواند يك مزيت خوب براي جهت دادن به تبليغات است. ارسال ميل هاي گروهي، راه اندازي وبلاگهاي متعدد و لينك دادنهاي هدفمند بوسيله يك شبكه از مخاطبين معين و... مي تواند يك امكان تبليغاتي سريع و ارزان باشد. البته جذابيت فني در تبليغات اينترنتي با توجه به امكانات متنوعش يك اصل مهم است. مثلاً استفاده از فلش بسيار مؤثرتر از يك عكس ساده است.
بجز روشهاي فوق ما مي توانيم خود با ابتكار و خلاقيت، قالبهاي جديدي ابداع كنيم. رسانه هايي كه در عين سادگي و كم هزينه بودن، تأثير گذارنيز باشد. د رانتخابات نهم رياست جمهوري بچه هاي يكي از ستادهاي احمدي نژاد اسم رئيس جمهور آينده را روي تكه هاي كارتن نوشته و به ستونهاي برق خيابان آويزان كرده بودند.